lauantai 4. toukokuuta 2013

8 - Älä hätkähdä poliitikkoja

Sijoitusvihjeet

Vuoden 2013 keskustelu osinkoverotuksen kiristymisestä kävi läpi useita eri vaiheita ja osoittautui lopulta hallituksen flopiksi. Osinkoverotuksen uudistaminen, sen kiristäminen tai helpottaminen, ovat olleet sijoituspäiväkirjani merkinnöissä muutamaan otteeseen: heinäkuussa 2010 ja tammikuussa 2011. Jokaisella kerralla olen pohtinut sijoitusstrategiani toimivuutta.

Pohdintojen yhteydessä olen harkinnut vaihtoehtona sijoittamista osingot uudelleen sijoittaviin ETFiin tai rahastoihin, satelliittisijoitusten lisäämistä ja tuottojen tekemistä kurssivaihteluita hyödyntämällä. Viimeksi harkitsin verosuunnittelua sijoitusyhtiön tai sijoituskuoren kautta. Satelliittisijoituksia olen hivenen lisännyt, mutten merkittävästi. Vaikka tämänvuotinen keskustelu on vielä kesken, tällä hetkellä olen tyytyväinen, että olen pidättäytynyt suuremmista sijoitusstrategian muutoksista.

Jatkan edelleen sijoittamista hyviin osingonmaksajiin, laatuyhtiöihin, joiden liiketoiminta on kunnossa sekä talous on terveellä pohjalla. Kurinalainen sijoittaminen edellyttää selkeää sijoitusstrategiaa ja ne molemmat ovat menestyksellisen sijoittamisen lähtökohtana. Sijoitusstrategian muuttaminen tuo mukanaan kaupankäyntikustannuksia ja myydessäsi osakkeet joudut myös maksamaan mahdolliset myyntivoittoverot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti